Fra fiskeri til mote - Amalie flyttet hjem til familiebedriften!
Da Britt Harland var med å etablere Feel Good Store i 2013 var datter Amalie Oda Harland 17 år og elev på videregående skole. Hun bidro som ekstrahjelp på lørdager og i feriene. Mens familiebedriften vokste, fortsatte hun sin utdannelse i Tromsø med en mastergrad innen fiskeri og havbruk, og senere med jobb hos Norges Råfisklag. Nå vender hun nesen hjemover for å jobbe fulltid i bedriften.
Amalie har lenge visst at det var slik det skulle være: Hun skulle flytte hjem til Midt-Troms når tiden var inne. Og på et eller annet tidspunkt ønsket hun også bidra i familiebedriften dersom muligheten åpnet seg. Mens mange unge flytter langveis etter endt videregående skole for å studere og etablere seg, var Amalie trygg på at det var her i Midt-Troms hun skulle bo når hun stifter familie.
Amalie går inn som markedssjef hos Feel Good Store og samtidig blir samboeren Karl vedlikeholdsingeniør hos Finnfjord AS. Begge to har sine røtter i Midt-Troms og er glade for å kunne vende nesen hjemover.
- Jeg er utrolig takknemlig for at Amalie hele tiden har vært så tydelig på at hun skulle komme «hjem» og samtidig vært åpen for å gå 100 % inn i bedriften. Denne vinteren har jeg slitt med sykdom og kjent på de utfordringene det medfører å eie egen bedrift når man ikke kan være til stede og bidra slik man alltid har gjort. I en liten bedrift er man svært sårbar for sykdom, det har jeg sannelig fått erfare. Det var derfor en stor lettelse da Amalie og Karl bestemte seg for at tiden var moden for å vende nesen hjemover.
Amalie startet 1. april og har som markedssjef i første omgang fått ansvaret for en del administrative oppgaver slik som nettbutikken og markedsføring, men hun er også aktiv «på gulvet» i butikken.
- Amalie har vært til stede i butikken siden oppstarten i 2013 og kundene kjenner henne allerede godt fra før. Derfor er det fint at hun får jobbe i den kombinasjon hun gjør nå. På sikt kan det bli naturlig med et generasjonsskifte hvor hun tar over roret. I mellomtiden skal vi jobbe sammen og dele ansvaret slik det føles naturlig, forteller mamma Britt.
Feel Good Store er en frittstående motebutikk for dame og herre med beliggenhet i Storgata på Finnsnes. Etter oppstarten i juli 2013 har bedriften utvidet to ganger, og har nå femdoblet arealet siden oppstart. Butikken har både dame- og herreavdelingen, og egen nettbutikk som i dag bidrar med ca. 35% av omsetningen.
- Vi har vært heldige som har hatt muligheten til å utvide her i Finnsnes Senter. For oss er beliggenheten på bakkeplan midt i Storgata svært viktig for oss. Her kan vi tilpasse åpningstider og aktiviteter i forhold til etterspørselen fra kundene og egen bemanningskapasitet.
Hva tenker så Amalie om overgangen fra fiskeri til mote?
- Interessen for fiskeri forsvinner selvfølgelig ikke selv om jeg nå skifter beite. Jeg har alltid sagt at jeg har to interesser: fisk og mote, og de har jeg kombinert i mange år med jobb innenfor begge bransjer, forteller Amalie. Men når vi nå etablerer familie og skal få vårt første barn i september, føles det naturlig å ta dette valget.
Siden oppstarten av Feel Good Store i 2013 har hun vært aktivt med i bedriften som ekstrahjelp, senere ved alle innkjøp og også som styremedlem over mange år.
- I tillegg har vi nesten daglig snakket om driften av butikken over telefon mens jeg har bodd i Tromsø, så jeg har over år vært delaktig i de svært mange viktige beslutninger. Jeg synes det er motiverende å nå få jobbe fullt og helt med noe jeg føler så stort eierskap til, og det blir spennende å se hvordan jeg kan bidra med å ta bedriften videre. Vi er et supert team med fine kollegaer og fantastiske kunder, forteller Amalie.
Regnskapet for 2024 er allerede klart og viser et positivt driftsresultat på nesten kr.200.000,- Siden rentene fortsatt er høye, blir det likevel et lite underskudd på kr.31.000,- noe daglig leder Britt sier seg fornøyd med.
- Når vi både tar med i betraktning at jeg har vært rammet av sykdom i siste kvartal av 2024 som er den viktigste omsetningsperioden av året, at kjøpekrafta fortsatt er lav hos mange siden rentenedgangen ikke kom som forventet, og at vi dette året avsluttet et 11 år langt samarbeid med Miinto, skal vi være takknemlig for at resultatet ikke ble verre.
- Vi hadde en ørliten økning av omsetning i butikken målt ifht 2023, mens vi i egen nettbutikk hadde en økning på ca 15 %. 2024 var som nevnt året vi frigjorde oss helt fra samarbeidet med Miinto. I 2023 utgjorde denne omsetningen ca 3,25 mill mens den i 2024 utgjorde kr.220.000,- Samlet sett hadde vi 2,4 mill lavere omsetning i 2024 enn i 2023, totalt 11,2 mill.
- Så alt i alt lever vi godt med dette underskuddet. Samtidig er det viktig for oss å levere positive resultater, og det har vi tro på at vi skal klare å vise for 2025.
Foto: Maria Holm Simonsen, Folkebladet